SPRÁVNE DÝCHANIE

Dych  je zdrojom života každej bunky, každého orgánu. K udržaniu života potrebujeme potravu a vodu, ale omnoho dôležitejší je pre nás dych, jediný a skutočný zdroj života. Život sa dychom začína a končí.  Vzduch ktorý vdychujeme je zdrojom kyslíka a naopak vzduch ktorý vydychujeme obsahuje odpadové látky, ktorých sa organizmus prirodzene zbavuje. Dýchanie ovplyvňuje všetky funkcie nášho tela - trávenie, činnosť nervovej sústavy, hormóny, vylučovanie, cievny a lymfatický obeh, atď. Pri nesprávnom dýchaní dochádza k nerovnováhe u vyššie uvedených systémov, spomalia sa ich funkcie, organiznus je nesprávne vyživovaný, dochádza k zhoršeniu detoxikácie a nesprávnému tráveniu. Následkom čoho vzniká vyšší predpoklad pre vznik nádorových, bakteriálnych  a vírusových ochorení. Dochádza  k metabolickým poruchám, nechutenstvu, k poruchám spánku, zvýšenej únave  a ďalším zdravotným problémom znížujúcim kvalitu života. Ak je dýchanie vyvážené organizmus pracuje efektívne, zlepšuje sa  činnosť mozgu, skvalitňuje pozornosť a sústredenosť, organizmus prijíma dostatok energie, je vitálny a schopný zbavovať sa škodlivých látok. Nielen dostatok kvalitného pohybu ale i dostatok každodenného dychového cvičenia prináša zdravie. Dych zahrňuje pránu čiže životnú silu, ktorá určuje naše energetické vyžarovanie, telesné zdravie  a pocit psychickej pohody. Zvládnutie správneho plného dychu zahŕňuje široké spektrum dychových techník určených k harmonizácií, energizácii, uvoľneniu a liečeniu.

Medzi jednu z najčastejších chýb patrí dýchanie ústami. Dýchanie nosom pôsobí ako filter vzduchu pred príchodom do pľúc. V  snahe aby sme vyzerali štíhlo, dýchame len do pľúc, nie do brucha čím sa zbavujeme značného množstva kyslíka. Okrem toho nosíme príliš tesný odev a blielizeň, opaskami si zasa  extrémne sťahujeme brucho – to všetko bráni správnemu a zdravému dýchaniu. 

V kruzoch správneho dýchania budeme venovať pozornosť vlastnému  dýchaniu, naučíme sa správne ho rozvíjať. Predovšetkým budeme nadychovať i vydychovať nosom a sústredíme sa na všetky tri druhy dýchania:

  • dolné alebo brušné,t.j.býchanie bránicou,

  • stredné alebo hrudné,

  • horné alebo podkľučkové.

Osvojíme si plný dych, tigrí dych a striedavé dýchanie nosnými dierkami, naučíme sa používať mudry a relaxovať. Uvedené kurzy správneho dýchania sú vhodné aj pre deti, kedže správnymi technikami dýchania zlepšujeme činnosť mozgu  a spolu s ňou i sústredenosť, pozornosť, zlepšujú sa reakcie na podnety  ako celok.

Cvičíme v malých  skupinkách maximálne 6 osôb.